четвер, 27 жовтня 2016 р.



Конспект уроку
 художньої культурив 9 класі
Розділ 1. Мистецтво в просторі культури
Тема 2. Візуальні мистецтва

Тема: Живопис. Жанри живопису
Мета: Сформулювати уявлення про живопис, його види та жанри, уміння розрізняти жанри живопису, аналізувати твори живопису, виражати свої почуття від споглядання картин. Розвивати відчуття прекрасного. Виховувати в учнів естетичні смаки, любов до прекрасного, зацікавленість у живописі як виді мистецтва.
Ілюстративний матеріал:
1.     К. Трутовський «Надівають вінок»
2.     Ю. Рубльов «Трійця»
3.     Леонардо да Вінчі «Таємна вечеря»
4.     Левітан. Золотая осень. Слободка
5.     В. Саврасов «Граки прилетіли»
6.      М. Самокиш. Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким
7.     В. Суриков «Бояриня Морозова»
8.     І. Рєпін «Запорожці пишуть листа турецькому султану»
9.     П. Рубенс «Портрет камеристки»
10.                        С.Ботічеллі. Народження Венери
11.                       Китайський живопис
12.                       В.Єкімов. Танець білих троянд
Обладнання:
     1.Проектор
     2.Екран
     3.Ноутбук                           
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Вчитель. Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з різноманітними видами мистецтва і найпопулярнішим з них – живописом.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (слайд 3)
Фронтальне опитування
- Що таке мистецтво?
(Один із видів людської діяльності, в якому художньо відображається її внутрішній і навколишній світ) (Специфічна форма духовного опанування світу людиною, в якій формуються та розвиваються її здібності)
- Які ви знаєте види мистецтва?
(Просторові, часові, просторово-часові(синтетичні)
- Які види мистецтва належать до просторових?
(Архітектура, скульптура, живопис, графіка, декоративно-ужиткове)
-Перевіримо (слайд 4)
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Евристична бесіда
     Багато з вас займалося в гуртках образотворчого мистецтва.
- Чим вас приваблює цей вид художньої творчості?
- Якими засобами в живописі можна передати задум автора?
(Лінія, колір, світлотінь, композиція)
2. Учитель розказує давньогрецьку легенду (слайд 5)
       Якось у Стародавній Греції один художник Зевксис намалював ґроно винограду. Картину залишив на терасі, а коли повернувся, побачив, що до неї злетілося багато птахів і почали клювати намальоване ґроно. Саме завдяки засобам живопису, які ви перерахували, а також таланту майстра цей художник створив реалістичний, правдивий образ.
        А слово «живопис» означає «писати живе», «писати життя».
        Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося більше про живопис, його види і жанри, познайомимося із зразками живопису, поринемо у світ мистецтва. (слайд 1,2)
3. Робота з зошитами.
Записати визначення (запис на дошці)
        Живопис – найпопулярніший вид образотворчого мистецтва; вид візуального просторового мистецтва; це зображення фарбами на папері, полотні, стіні… (слайд 6)
Пояснити визначення
 4. Евристична бесіда
– Які види живопису ви знаєте?
(Станковий, монументальний)
- Де ми зустрічаємось із зразками монументального живопису?
(Церкви, Софійський собор…)
- А які види монументального живопису вам відомі з історії?
(Фреска, мозаїка)
- Згадайте, що таке фреска?
(Розпис, картина водяними фарбами на мокрій штукатурці)
- Що таке мозаїка?
(Картина з різнокольорових камінчиків, скла)
5. Слово вчителя
      А сьогодні ми ознайомимося з жанрами живопису. Ми відвідаємо картинні галереї світу. А допоможуть нам екскурсоводи, які, як ви знаєте, є в кожному музеї. (слайд 7)

6. Виступи учнів – екскурсоводів, розгляд картин.
а) Екскурсовод 1. (слайд 8)
B35CAFMNWXCCA7YF1ZECAHW26HYCAPA5F1YCASUGU5YCA9850ZRCA13VE3WCATEXH7ACAYOWZO4CAAWYEARCA2M3V0JCA2DYFNJCAPJHDBICA05S9FTCA0XIFZJCAR0EAOVCA3J7J96CA0H7D2ECAGJZ26RЩо головне в портреті?  Точна копія людини, яку зобразив художник? Цього недостатньо. Довершеним вважаться портрет, в якому видно характер людини, життя, яким вона живе, ставлення художника до своєї моделі.
Все це є на «Портреті камеристки інфанти Ізабелли» знаменитого голландського художника Пітера Рубенса. Інфантами в Іспанії називали дітей короля. А камеристка – це дівчина, яка весь час була з інфантою, компаньйонка, придворна дама.
Художник з любовю пише красиве обличчя, легке пасмо волосся, ніжний румянець. Але очі цієї молодої дівчини говорять про те, що вона багато дечого знає з життя королівського палацу, звикла до інтриг, вона дивиться ледь насмішкувато, зневажлива посмішка ось-ось  зявиться на її губах.
Зверніть увагу на те, як старанно виписаний колір. Відчувається, що він з тонкої тканини, оздоблений мереживом. Великі і знамениті художники часто писали лише обличчя і якісь важливі деталі, а решту дописували їхні учні.
б) Екскурсовод 2. (слайд 9)
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTwM6UH3CjqpfDpwagCEDfZeiBKtilhp3CXOzq81N1k85E4W-K_QgВеликим російським художником, майстром пейзажу був Ісаак Ілліч Левітан. Це найвідоміший у Росії  і на всьому післярадянському просторі художник, тому що репродукції його картин висіли у будинках культури, установах, школах. В російську мову навіть увійшли такі вирази як «левітанівський пейзаж», «левітанівська осінь». Роздивіться, будь ласка, деякі з його робіт.
SXYCAM62OGNCAELKSPVCAEUF89BCAN571YECAGE72R1CAQF85BKCALJ8H8OCAJNHN0YCA5JO1BECA0ISKWDCA52MDO4CA21HROICAL983MZCAARZNGSCABQRMVHCANHYDETCAC2D7TKCAHGD58YCACNQDBS         А ось цей пейзаж вважається неперевершеним, перлиною пейзажного жанру. На перший погляд, нічого ніби особливого немає: стара церковка, голі дерева, маленький дворик, граки. В чому ж таємниця цієї картини? Придивіться до неї уважніше, і ви побачите, відчуєте, як цей пейзаж наповнений повітрям; здається, відчуваєш його м’яке, прозоре, наповнене пахощами близької весни.
Цей шедевр створив російський художник Василь Саврасов, і називається він «Граки прилетіли» (слайд 10)
в) Екскурсовод 3. (слайд 11)
Слово «натюрморт» перекладається з французької як «мертва природа». Це один із жанрів живопису. Він зображає предмети побуту, об’єднані в одному творі.
Натюрморт був відомий ще у Древній Греції, Єгипті, Римі, Китаї. Особливого розквіту натюрморт досяг у голландському живописі.
Існували різні види натюрмортів. Особливо цікавим був натюрморт «обманка», або ілюзіоністський натюрморт, який майстерно створював обман зору, предмет, що зображувався, був ніби тривимірним, тобто створювалася оптична ілюзія.         
Відомим майстром натюрморту є російський художник В.Єкимов. Він дуже вдало, несподівано поєднує різні предмети: книги, годинники, квіти, підзорну трубу, стару скриню, монети, музичні інструменти, зброю.
Його твори відповідають романтичним назвам, які дає їм художник.
Ось, наприклад, натюрморт «Танець білих троянд».

                  
Г). Екскурсовод 4(слайд 12)
Міфологічний жанр  - жанр образотворчого мистецтва, присвячений подіям і героям, про яких розповідають міфи давніх народів. Міфи, легенди, перекази є у всіх народів світу, і вони складають найважливіше джерело художньої творчості. Міфологічний жанр зароджується в піздньонтичному і середньовічному мистецтві, коли греко-римські міфи перестають бути віруваннями і стають літературними розповідями з морально-алегоричним вмістом. Власне міфологічний жанр формується в епоху Відродження, коли античні легенди дали найбагатші сюжети для картин С. Боттічеллі, А. Мантеньї, Джорджоне, фресок Рафаеля.
x_9e6df1d4.jpg

д) Екскурсовод 5. (слайд 13)
15ACAIY9DUKCAJQGMUPCAMU131BCAWE8X4ECA3EMAT8CAPKZX26CAXMCJ0NCA67ZQ9DCA2A3QKRCAGG6ARLCARUBYDUCA3K6EL0CACHWE04CA58ET9KCAZSF78GCA2HBRX2CAGDAUQKCAO9RG9HCA89GZEM         Іконопис – вид культового живопису. Найвідоміші ікони православного світу – це «Трійця» Андрія Рубльова, ікони Феофана Грека і Діонісія. Ікони писалися за дуже суворими правилами: колір, одяг, навіть кількість складок на одязі – все це було дуже важливо.
         Ось ікона Андрія Рубльова «Трійця». Це ікона XVстоліття. Вона була призначена для Троїцького собору. Тема ікони взята із Старого Заповіту. Одна з найкращих ікон передає співзвучність трьох світлих душ, які розмовляють між собою в повній тиші. Три янголи зібралися навколо столу, на якому жертовна чаша. Крихкі і невагомі контури і складки їх одіяння, чиста гармонія блакитних, волошкових, ніжно-зелених, золотисто-жовтих фарб.
         Лівий янгол – образ Бога-Отця. Середній – це Син, який втілився в людську подобу і врятував світ. Цей янгол одягнутий в одяг, в якому завжди зображують Ісуса Христа. Третій янгол з відбитком тихого суму на обличчі – Дух Святий.
7N1CAZPV264CA1ML1GBCAZY5M85CAZME2W8CALAIUK2CAZMSVJICA6SBKTYCAINCNQACAG4RT0VCAXDRE6FCAIZ2Q6FCAFNM9G3CAD8Y61MCAZ9TEO3CAUV35LKCADP81P2CAULOU1KCASK8YMLCA6M1FNE         Свята Трійця – важливе поняття у християнській вірі.

е) Екскурсовод 6.
(слайд 14)
Я  хочу розказати вам про один із найвідоміших розписів стінної поверхні. Це фреска Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря», написана великим італійцем у XV ст. Сюжет давня євангелійська драма обманутої довіри. Остання трапеза Ісуса Христа зі своїми учнями. Художник зобразив той момент, коли  Христос говорить: «Один із вас зрадить мене». Всі апостоли по-різному реагують на це. Художник передав це у виразі їхніх облич, рухах.
Розмір цієї фрески 4,6 м на майже
9 м, написана вона на стіні трапезної монастиря в Мілані. Вона збереглася до наших днів, хоча вона вже через 2 роки після написання почала руйнуватися через невдалі експерименти художника з фарбами. Пізніше, під час війни з Наполеоном, у цій трапезній французькі солдати влаштували конюшню. Фреска була покрита брудом, на ній солдати змагалися у міткості метання цеглин у голови персонажів фрески…
Потім були невдалі спроби реставрації. Але, на щастя, фреска жива і досі, вона відома всьому світу.
є) Екскурсовод 7. (слайд 15)
         Мабуть, найцікавіше в художніх музеях роздивлятися картини на історичні сюжети. Майже всі відомі історичні події і постаті поставали на полотнах художників всіх країн і часів. Про деяких з них я хочу зараз розказати.
Ось знамените полотно російського художника Василя Сурикова «Бояриня Морозова». Це історія російської боярині, яка не сприйняла перемін в російському православії, хотіла вірити так, як вірили на Русі до прийняття нових релігійних догм. Після допитів, тюрми, суду її везуть московською вулицею на довічне заслання у Сибір. Там бояриню Морозову тримали роками у земляній ямі.
На картині вона зображена нерозкаяною, відданою старій вірі, про що говорить жест руки з піднятими двома пальцями. Так хрестилися двома пальцями ті, хто не признав церковних нововведень; вся ж Росія вже хрестилася трьома пальцями.
Дуже виразні обличчя і постаті москвичів на вулиці. Одні сміються, інші жаліють, комусь просто цікаво; юродивий і старенька бабуся на передньому плані благословляють бояриню.
ж) Екскурсовод 8. (слайд 16)
При створенні історичних полотен від художників вимагалося передати достовірний колорит епохи, що зобразив автор на своєму полотні, достовірність предметів, одягу, зброї. Все це є на відомій картині Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
I9LCAXKC7L8CA4623NUCA9IJMQBCADY8P1ACALN25X7CAY29QHZCA95I52MCA23MFK5CANNERO9CAO3JIG9CAX4QUDGCADUD9EFCAHY66FTCA27B0GICABXBVL4CAXR0AELCABP468QCAXUZ63UCA57DS6LХудожник старанно виписує всі предмети козацького побуту, зброю, каламар з чорнилом, гральні карти, баклажки, кисети, люльки, одяг. Ілля Рєпін зробив багато малюнків з українських чоловіків, щоб обличчя на картині були саме українського типу. Під час археологічних розкопок він побачив череп одного з похованих козаків, на якому збереглися зуби, і він намалював ці зуби на обличчі персонажа картини.
Існує два варіанти цієї картини. Перший зберігається в Харківському художньому музеї, другий – всесвітньо відомий – в Петербурзі, в Державному російському музеї. Ці картини різняться між собою.
з) Екскурсовод 9. (слайд 17)
Побутовий жанр образотворчого мистецтва відображає буденні події з суспільного і приватного життя. З українських художників, які творили в побутовому жанрі, мені хочеться назвати Костянтина Трутовського (19ст), Тетяну Яблонську (20ст).
8GJCABM7XRXCAA5A0CDCABJ55P3CAJW3EQGCAYKG33UCA7DVELBCA89TTXZCAZXTO0LCACFYGITCAACRB9VCA762O3CCA5JJB27CASISZV8CAEK4608CAJ5QLBXCARP1WNACA7DXBLXCAFAE5Y4CAIGPMY0 Це картина К. Трутовського «Надівають вінок».
Готуючись до якогось свята, мама вбрала дочку у святковий одяг: вишиту сорочку, плахту, червоний пасок і надіває їй на голову пишний вінок. Дівчина щаслива, вона посміхається і показує своєму меншому братику на намисто в неї на шиї. Картина вражає своєю достовірністю, точною передачею емоцій (альбом «Харків. музей»)
и). Екскурсовод 10. (слайд 18)
 Анімалісти́чний жанр - різновид образотворчого мистецтва, зображення тварин у живопису, скульптурі, графіці. Анімалістичний жанр — найдавніша галузь образотворчого мистецтва, що передувала опановуванню малюнка і рельєфа в зображенні людей.
Чудові зображення тварин з найдавніших часів з’являються також у живописі, скульптурі та графіці Китаю, Індії, Японії. Захоплює надзвичайно уважне ставлення китайських митців до найменших дрібниць. Художники традиційного китайського живопису давно звернулись до зображень тварин, комах і птахів. Вони знайдені ще на черепках старовинної керамікипід час археологічних розкопок. Згодом в мистецтві сформувався окремий жанр «Птахи і квіти», котрий поєднав зображення птахів і рослин, рослин і комах тощо.
image041.jpg   image042.jpg
                                    І) Екскурсовод 11. (слайд 19)
          Художників, що зображують на своїх полотнах битви, армії, фронтовий побут, називають баталістами.
       Я хочу вас ознайомити з картинами українського художника Миколи Самокиша.
       Микола ріс у селі, захоплювався красою природи, дуже любив тварин, особливо коней. «Я любив дивитися на швидкий біг коня, і кінь у русі мені більше подобався, ніж у спокійному стані. Мені здавалося, що навіть найнекрасивіша, зморена шкапа під час швидкого бігу стає красивою і інтересною», – писав художник.
        Якось хлопчик побачив картинки на теми російсько-турецької війни
 у ХІХст., вони настільки вразили його, що з того часу він почав малювати війну, коней, гармати, дим, зброю.
            Назви картин говорять самі за себе: «Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким», «Бій Івана Богуна», «Бій за прапор», «Бій запорожців з крилатими польськими гусарами», «Окопи», «У розвідці». І на всіх цих картинах присутні коні, так що Миколи Самокиша можна назвати художником – анімалістом.
      images[2]
      
 
V.               Закріплення вивченого
Практична робота
Виконайте ескіз пейзажу в техніці акварель «по-мокрому».
(Консультування вчителем учнів під час виконання практичної роботи)
VI.           Підсумок уроку.
Прийом «Незакінчені речення» (слайд 20)
Закінчіть речення:
- Живопис це вид мистецтва…
- Живопис має такі жанри…
- Найбільше мені запам’яталась картина…
VII. Домашнє завдання. (слайд 21)
1.     Прочитати статтю підручника, поглибити свої знання по цій темі.
2.     Записати приклади в зошит за жанрами живопису.
(слайд 22)


            
                                    Література
1.Климова Л.В.  «Художня культура»     9 клас. Київ : «Літера» , 2009.
2. Програма « Художня культура»    9 клас . Автори     Масол Л.М.,             Миропольська Н.Є.
3.Масол Л.М., Гайдамака О.В.  «Художня культура»  9 клас .    Серія           «Майстер – клас». Харків: «Ранок» , 2010.
4.Шайхулова Н.Л. «Авторські уроки з художньої культури» 9 клас.                  Харків: «Ранок» ,2009.







Немає коментарів:

Дописати коментар